Lekturki spod chmurki w bibliotece szkolnej

W roku szkolnym 2024/2025 biblioteka szkolna we współpracy z klasą IIIc zrealizowała VI edycję międzynarodowego projektu edukacyjnego „Lekturki spod chmurki”. Projekt ten, stworzony z myślą o rozwijaniu kompetencji czytelniczych oraz emocjonalno-społecznych uczniów, okazał się nie tylko wspaniałą przygodą literacką, ale także niezwykle wartościową lekcją życia. Spotykaliśmy się raz w tygodniu – w każdy piątek – w bibliotece szkolnej, aby wspólnie czytać, rozmawiać, tworzyć i przeżywać. Cotygodniowe zajęcia czytelnicze i plastyczne były doskonałą okazją do zanurzenia się w świat wartości, emocji oraz wyobraźni. Tegoroczna edycja projektu została podzielona na trzy moduły tematyczne, z których każdy stanowił odrębny etap emocjonalnej podróży naszych uczniów:

Moduł I – Radość i szczęście

Pierwszy etap projektu wprowadził dzieci w pozytywny świat radości, uśmiechu i codziennych drobnych przyjemności. Czytane lektury były punktem wyjścia do rozmów o tym, czym jest prawdziwa radość, a także inspiracją do barwnych prac plastycznych, pełnych słońca, kolorów i dziecięcej fantazji.

Moduł II – Smutek i złość

Kolejny moduł pozwolił dzieciom zrozumieć, że emocje takie jak smutek czy złość są naturalną częścią życia każdego człowieka. Dzięki odpowiednio dobranym książkom uczniowie uczyli się rozpoznawać i nazywać swoje uczucia, rozmawiać o trudnych sytuacjach i szukać konstruktywnych sposobów radzenia sobie z emocjami. 

Moduł III – Strach i odwaga

W ostatnim etapie projektu skupiliśmy się na odwadze, sile wewnętrznej oraz przezwyciężaniu lęków. Lektury poruszały tematy trudnych wyborów, niepewności i pokonywania przeciwności losu. Uczniowie odkrywali, że odwaga nie zawsze oznacza brak strachu – często polega na działaniu mimo obaw. 

Dzięki projektowi dzieci nie tylko rozwijały umiejętność czytania ze zrozumieniem, ale również nauczyły się lepiej rozpoznawać i wyrażać swoje uczucia, współpracować w grupie, słuchać siebie nawzajem i twórczo interpretować przeczytane teksty.

Serdecznie dziękujemy uczniom klasy IIIc za aktywne uczestnictwo, otwartość, zaangażowanie i kreatywność, które towarzyszyły nam przez cały rok.